Aug 17, 2011

Yang Teristimewa

Salam Nuzul Quran :)


Finally, I manage to find this on my own. So special to me. I have been eaten this every Ramadhan since I was a little girl. Taste super extra yummy after 2 hours in the fridge.


There are so many  hawkers selling this kuih at pekan batu 14, hulu langat - (on the way to Sg Gabai and Sg Congkak ), depan masjid - only around here you can find this kuih - trust me - no other places in Klang valley (kalau ada, tel, tel me :), then I dont have to drive so far away). Again google call it kuih jongkong but my dad call it kuih bongkah or bongkoh ( tak tahu la which is which one, I cuma ingat rasanya sahaja :))




But of course this particular kuih from this particular makcik is extra special as this was where my father loved to buy it from. Just  meters away from his shops (ni batu 11). Depan Taman Desa Pelangi, ada dua tiga stall along the road on the way to Pekan Batu 11. I told the lady makcik that I come all the way from Klang  because my father used to buy it from her. She asked who my father was. Then she said, "ooo dia terus datang dekat rumah if makcik tak keluar niaga lagi". So I said that next time I 'll do the same as well- go straight to her house :). She will only run her stall at 430pm -so yesterday I have to wait for 1 hour. But sungguh berbaloi untuk tekak I yang teringin ni :D, al maklumlah tekak puasa kan hehe. I sempat survey sampai ke Pekan, memang ramai orang sana jual but I tak berani nak beli tempat tak biasa kan. Masa tu baru 3.30pm dah ramai orang start jual.


We managed to buy  26 packed in total, sebab ada dua tiga orang yang pesan. This year (or rather yesterday) kuih is very sweet as compared to what I used to taste before. Maybe semalam terlebih gula :), dalam keadaan gula mahal pun makcik ni tak kedekut gula  berbanding dengan kebanyakan kuih  kuih lain yang tasteless kat PARAM.


Next time, I really need to get out of the area before 430 pm to avoid the traffic jam everywhere. Sampai rumah sempat sempat ja time buka. Tak sempat nak sejukkan my kuih so I simpan dulu. Pukul 10 malam baru makan. Hmmm lajat bangat. Alhamdulillah. As sweet as life :)


Dina ate hers at sahur - muka ngantuk tu :)


Till later.
ps: I remember my facts wrong dalam post "digamit rasa" - i cakap harga dia rm2/ 2.50 now, salah tu, semalam I beli cuma rm1.50, sama harga tahun lepas but dulu dulu iya masa I kecil dalam 80 cent ja. Not so bad la kan.
Posted by Picasa

17 comments:

Lady of Leisure said...

sini susah nak jumpa kuih tradisi macam ni.. kuih ni ala2 lompat tikam ke rasa dia?

cik ain | sweet thots said...

if i'm right, macam jauh je rumah u nak ke langat tu semata2 beli kuih ni. ;-) tapi u ... i pun serupa je, kalau dh sedap .. jauh pon sanggup ku redah .. haha

BAYU HEBAT SDN. BHD said...

tak pernah mkn..adakah rasanye ala-ala mcm rasa mkn lompat tikam?

Unknown said...

sedapnya.....tgk gambar dah tau sedap...alololo kesiannya tgk dia ...tgh mkn ke tak tu..mata mcm pejam je hikhikhik

Ermayum said...

salam

lady, joy - susah nak cakap because ada aroma daun pisang tu so tak macam lompat tikam :)- its different

rina biasala sahur blur time ngantuk kan

ain - kalau tekak teringin terpaksala juga g kalau tak kan takut kempunan hehe

~ana~ said...

ish..mcm teringin plak...btw, tmpt tu dekat je dgn my 'next house'..insyaallah ramadhan thn depan, kalau panjang umur, boleh la g terjah....

Unaizah said...

Kuih membangkit kenangan mengusik memori ye dear. Eh, lama tak jumpa la...

ashra said...

sedapnye..mmg susah gak nak jumpa da kan.
dina,tu makan dalam mimpi ye.hehehe..

Syida said...

oooo.....inilah dia kuih tu.jauhnya nak pegi beli.tp kalau dah nak and tau tempat nak beli----xde masalah.

meenyusuf said...

babe,Never tasted it..If u wanna buy,can buy for me as well,i come and take kat umah u larr..teringin nak rasa...clueless gila

zarin said...

sedap babe! million thanks sbb ingat nk bg kat i jugak ;-)
memula i tghot mcm lompat tikam but not really lompat tikam, bahrin said mcm bubur cha cha plak..tp memang sedap
thanks again
p/s nanti will let u know on the potluck date

Ermayum said...

unai iye so bila nak jumpa heheh

zarin welcome - bukan cam lompat tikam kan :)

meen you putrajaya dekat ja ngan batu 11 tu babe hhehe

syidah iye inilah dia

ashra iya dina tu separuh tidur sebab ngantuk hehe

Ermayum said...

ana tak jauh mana jugak :) ok next year u try - hopefully u dapat org yang buat sedap lee:)

Cik Specky said...

dah lama tidak mkn ini kueh.. kueh bongkol we called it in sarawak :)

Lee said...

Hi Ermayum, I have not eaten this years. I love it.
And yours look very sedap best!
Ada lagi?
Hari Raya I datang visit you.....can bring out 3 packets....ha ha.
Have a nice day.
Lee.

Mummy Nana said...

Adoi... sgt2 terliur nie.. I mmg peberet tepung pelita so yg nie comfirm I pasti suka... nasib baik xpreggie... ;-)

Ermayum said...

nana iye lebih kurang lah tepung pelita lompat tikam la but the taste is different juga - but satu kawan lah they all tu :)

uncle lee sila sila heheh but this thing only sells during fasting month woo :)

nur tu la so far yg i tau orang langat n orang sarawak ja mkan benda ni and easily found around the area

Share/Bookmark
Blog Widget by LinkWithin