Salam:)
I feel like writing about Qayyum Iman today. He is 3.5 years old. He knows alot of words but still talk in his baby dialect (pelat la tu). You must put his words in the context of the sentence and the surrounding because it can mean anything hehe. Sebab dia ambil yang hujung syllabus ja. Mang nak pok - it can mean 1) Aiman nak keropok but it can also mean 2) Aiman nak tepuk - nak suruh Ummi tepuk, ni nak tidur ni. Q sangat KEtrengganuan :)- nama panggilan "Aiman"- jadi Amang, Ikang itu ikan, makang itu makan :). Mamato is not watak kartun Jepun, it is what we call "tomato" :)- I dont know and I dont understand why he is "pelat". I dont talk to him in baby dialect- his sisters semua tak "pelat"-
Q tidak pakai pampers disiang hari. Malam is a gamble. Kalau tak pakai kadang kering, kadang basah, so Ummi give up, pakai jalah ye. Masih tidur bersama Ummi. Mesti nak Ummi baring disisi and ulit ulit dia, baru boleh lena. If I am busy blogging, he will come and beg me - ummi, jom aaa idur, jom aaa, pleaseeeeee.
Sangat obssess akan BEN 1O. And karton. Bangun pagi ja nak buka TV but I told him, budak pandai tak tengok TV selalu. Kadang kadang ja, OK :). He ll do the act, menjerit jerit and tepuk his wrist untuk bertukar menjadi raksasa. Pantang tengok jam magic Ben 10 tu. Sudah beli sepuluh kali and semua dah hilang dari mata. He has 2 with him now.
Telefon is his favorite gadget. Angry bird is his favorite game. Bila dia berjaya kamekaze piq, dia mesti jerit jerit "yeah, yeah, Aiman berjaya" siap dengan angkat tangan gaya juara.
He does not know any alphabet yet. He does not know how to read yet. But he is very Pro going into internet and play BEN 10. How he does that?. He knows google chrome icon. He clicks, then go to favorite and click on ben 10 site. If he is bored with that, he would go to "google" (again by going to fav) and ask his sister or me to type BEN 10 again and he 'll click the youtube video. Hmmm
He is going to school next year. So now kena train him washing is private part :) after poo poo and pee pee.
I love you, Muhammad Qayyum Iman. I pray that you jadi jadi lelaki yang know right from wrong, rational and firm but soft, responsible and amanah, kind hearted in a good way without allowing people to take advantage of you. And dont forget as a man you are always bertanggungjawab terhadap kebajikan saudara saudara perempuan kamu ye.
Telefon is his favorite gadget. Angry bird is his favorite game. Bila dia berjaya kamekaze piq, dia mesti jerit jerit "yeah, yeah, Aiman berjaya" siap dengan angkat tangan gaya juara.
He does not know any alphabet yet. He does not know how to read yet. But he is very Pro going into internet and play BEN 10. How he does that?. He knows google chrome icon. He clicks, then go to favorite and click on ben 10 site. If he is bored with that, he would go to "google" (again by going to fav) and ask his sister or me to type BEN 10 again and he 'll click the youtube video. Hmmm
He is going to school next year. So now kena train him washing is private part :) after poo poo and pee pee.
I love you, Muhammad Qayyum Iman. I pray that you jadi jadi lelaki yang know right from wrong, rational and firm but soft, responsible and amanah, kind hearted in a good way without allowing people to take advantage of you. And dont forget as a man you are always bertanggungjawab terhadap kebajikan saudara saudara perempuan kamu ye.
Ps: what year you all tau masuk internet? I masa kat college :)




7 comments:
suka perenggan terakhir tu.satu doa buat anak2 kan..
ensem lah qayyum..
botak ye..kiut.. =p
suka tengok muka Q. muka notti ;-))
haaa suka angry bird ye!
same w me kak.masa mula2 knal internet hanya ada acc hotmail je.
Cepat je kan anak-anak membesar. Nanti sedar-sedar he'll be going off to university.
Unai start guna internet kat PPP hihihi.
budak2 skrg ni mmg maju ke depan kan kak...ajmal tu mmg dah khatam game angry bird tu..ingat lagi..dulu2 dia yg ajar ana main game tu..hu3x....
ana pandai masuk internet since form 1..:)
ooo nama die qayyum iman..tapi die panggil diri sendiri aiman ye..heheh aiman tak kisah;) eh sama mcm my son..danial masa kecik2.. alah your menantu tu..hehehe.. die pelat, pelik, we didn't speak baby languange with him..but slowly, masuk kindy at 4 years old, terus hilang..alhamdulillah... ooo, part he knows how to search ben 10 in internet etc..masa airell lom pandai read, pun i pelik how did he know cari game itu & ini kat hp & lappy ... i guess, that's the kids..they just know the logo, kat mana nak tekan play etc..mcm memorize all that kan..membesar bagai johan Q:)
Hehhe.. sama lah cam anak I yg kecik tu... termasuklah bab pelat eventho kitorg xckp pelat pun.. keturunan kot psl I jek yg pelat masa kecik2 heheh..I pun tahu internet masa kolej tapi diorg nie... adoi... hari2 nak kena berebut laptop, iphone or ipad... geram tgk...
Post a Comment