Apr 17, 2010

Pinky Pinky Dots

Q had a fever last Saturday, I brought him to clinic and no sore throat, no cough, no flu no nothing but its body temperature was as hot as a burning stove. I figured that maybe the green flu or the tonsil would come out sooner or later – until the end of the next day when I saw tiny little dots on his face– I thought that they were rashes but I know better heheh I selak baju dia semua -ooooooo campak ke .



I do some googling and measles is described as follow:-
It is a contagious respiratory infection that's caused by a virus. It causes a total-body skin rash and flu-like symptoms, including a fever, cough, and runny nose. Though rare in the United States, 20 million cases occur worldwide every year.Since measles is caused by a virus, there is no specific medical treatment and the virus has to run its course. But a child who is sick should be sure to receive plenty of fluids and rest, and be kept from spreading the infection to others. More from here


Bahaya jugak rupanya campak ni kan . As more and more rashes appeared on Q’s body, his body’s temperature went back to normal. I went to find air kelapa muda (coconut juice)- Our elderly told us that if you got measles, drink a lot of them. And some friends told me not to give the sick person any paracetamol (or any ubat demam) because it will stop the measles coming out. Is it? Takda pulak jumpa masa google – but En Google pun tak cakap pasal air kelapa :D . They said also, " dont eat oily things, dont fry any thing in the kitchen". Is it?


Er got it at 1 year old before her MMR jab. And you know what heheh, I forgot that Q’s MMR's shot should have been taken at 18 months old and now he is 23 months – I totally forgot about it until the day he got measles, until last week – need to do that ASAP – a lot of vaccination that we get for our children is more to protect them when they are kids, teens and adults rather than when they are baby (website atas tu cakap – so I re write ja). Acha never got it, maybe later. Or maybe never.


All my babies are very good with shots. No voice or cry from both girls. Qayyum Iman cries a bit – you know lah being a boy /a man – they all kan memang mengada ngada sikit dari muda sampai tua hahaah


Me? I am ok with any shot - nak injet? nak amek darah? nak masuk drip ?- cucuk ja:) – don’t let me look at the needle though - Ill be ok- whatever you want to do Doc- just do it – don’t show me the needle hehe – but in all the jabs that I have taken, one was painful like hell – the after-shot feeling – the one that they gave me on my butt – to protect my unborn baby from getting respiratory problem if he wanted to come out before 36 weeks – I got to have that for Q – mak oiii sakit ngilu sampai ke tulang sum sum :) and it lasted for about 5 minutes or so. Fooh itu memang sakit (I know I know normal birth is more painful but I dont know any :D)


Anybody pernah kena? :) and ada sapa sapa takut kena injet? Hehe


Cheers always

PS:
Q has it for about 3 days tak banyak tak jugak sikit penuh la jugak satu badan but not so red.

13 comments:

Lady of Leisure said...

kesiannya dia i can imagine how...i pernah kene campak masa tingkatan empat... macam2 petua my mom n dad buatkan for me masa tu... i kene campak jenis besar... sampai ke kepala, tapak tangan etc semua ada tensen tul dah la gatal...

my dad pergi cari daun mambu, balik blend halus dan campur bedak sejuk kemudian dia kasi i tempek di seluruh badan untuk hilangkan gatal katanya... kemudian daun mambu tu dia buat macam penyapu kecik suruh i pegang, bila rasa gatal i sapu2 penyapu kecik tu kat tempat yg gatal... hehe...

nenek i pulak kata kalau campak make sure dah bebetul keluar baru kasi minum air kelapa, jangan kasi minum air kelapa awal sangat takut nanti campak tak keluar habis... hehe... wallahualam i tatau lah betul ke idak... tapi mmg i minum air kelapa...

btw sorry sebab lambat nak reply, i just came back petang tadi ni... huhuh... sana ada internet tapi kureng laju, btw this is my email: nor.shaila@yahoo.com :)

screamingmommy said...

kesian budak kalau kena measles ni..I ingat dulu kecik2 kena suffer sungguh

N A N I E said...

Memang ai pun ade dengar petua air kelapa tuh..ai kalau nak kene injek tak berani tengok jarum..mungkin psycho kot..padahal sama jek :)

mJ said...

oowhhh...saya suda terlalu biasa kena cucuk! baru2 ni siap cucuk kt perot selama 4 hari berturut2!
dah rasa tak takut cuma ngeri tetap ada...

babe, i dah give up ngan my blog tu yg still tak ter up date2...lantak ler nk jadi ape pun...i tau ape pun yg jadi u tetap singgah kan? hehehe

TK said...

I don mind injections at all. Ambik darah sakitlah sikit sbb jarum besar kan..Biasanya for measles mmg ambik air kelapak..Anak I darjah 2 jumpa masuk bilik doc je dah nak nangis. Doc tak buat ape pun lagi..

maya amir said...

i penah kene cucuk kat butt.. sbb kene gigit dek lipan..haiyaakkk..malu tunjuk montot kat doctor tau..sib baik doctor tua,...hehehe

Ermayum said...

hi ladyyyyyyyyyy da balik i misss uuuuuuuu hehehe
bambu tu bukan dari buluh ke ? bukan buluh miang hehe but i tak pernah dgr lak petua ni :) boleh lai bagitau kat org lain yg kena campak pulak

screamingmommy :) ha nasib Q buat dek ja dia apa2 pun active cam biasa kena asthma pun tak duk diam :)

nanie ha kita leh geng la hahaa penakut jarum i bukan apa kalu i tgk i tend to terbegerak kalu injit kat tgn i tend to tarik tgn i tu reflex kot heheh

MJ u teror sebaab i tgk u buat bekam tu heheh
u know what i think u need a break - u cuti ladulu cam honeyhas k -:)

TK ooo sian anak u phobia :) anak 1 semua tak sabar nak masuk belum turn pun da bukak pintu sebab doc bagi gula :)

maya haha iyalaa buat dek ja la kan :)

Azmiezas said...

Pembetulan:..bukan daun bambu lah Dear,.."daun mambu",.i tak tau org sini panggil daun apa ya..
,.. tapi daun tu memang utk hilangkan gatal aka miang terkena campak..

mcm mana ya,..akak nak describe daun ni,..luckily depan umah akak ada...

n kalau dah kuar bintik2 merah tu ok lah tu,..org tua2 kata,..kalau dah kuar sampai tapak kaki,..dah habis dah tu..n..
kalau tak kuar tu,..yg bahaya..

Semoga Q cepat sembuh ya!!..(kalau nak daun tu cal me ya!!..)

Ermayum said...

Azmiezas tq kak ha ni kena tanya lady balik ni - da Q da baik da - anak saya kena campak tak teruk sgt tak banyak sgt Er pun cam tu - taktau la terencat nak keluar ke apa ke but mintak2 habisla semua tu :)

Lady of Leisure said...

hehe.. betul tu daun mambu bukan bambu... :)

eynda said...

Pernah kena campak masa form 4...memang seksa so boleh paham...eynda pun tak kisah kalau kena inject...BCG dulu eynda volunteer jadi mangsa pertama...kalau demam takmo kebah eynda suruh doc cucuk aje...tak sampai brape minit dah berpeluh hilang terus demam...tapi paling sakit bila kena injek kat butt masa 7 bulan peknen kat hannah...sangattttt sakit yg tu tau...keluar air mata....

Nana said...

now tgh musim campak kan. jiran i anak2 die baru kene last 2 weeks. i budak2 ni ngn mommynye tak pernah kene lagi. makanya, i pon takut la kene campak :(

Ermayum said...

enyda ha injit kat bontot sakit kan heheh kita pun nangis gak

nana u da ter tua tak kena da campak but chiken pox maybe ada possibility :)- but maybe gak u takkan kena selamat insyaAllah :)

Share/Bookmark
Blog Widget by LinkWithin