Last Sunday, Jernih's sister came by. She wanted to say goodbye to Jernih as she is going back for good in mid August. In addition, Jernih wants to pass some raya angpow for her mom.
She came from Subang with her employer. For about 2 hours, they finally met and then parted way- made possible by good and kind hearted me :D and her sister's employer. But there was a little unpleasant incident prior to this meeting. I have learned before that maid cannot be trusted when there is another person of their kind involved - when they start interacting among them (indon and indon, maid and maid, maid and kampung and family and all).
Jernih approached me last few weeks saying that her sister's employer had given her sister 1 day off. She asked me if it was ok for her sister to visit her and stay overnight at my house. I said that should be no problem but I need to talk to her employer first. Just to be safe - Just to make sure. I purposely make my self smell something fishy :). I mean kena la skeptical sikit dengan they all ni kan tak leh percaya. I must double check the fact that her employer does give her an off day- susah rasanya any of us nak bagi cuti - overnight la pulakkan boleh menimbulkan masalah- masalah social nanti :). Biar betul ko ni , I said to Jernih. And I asked her to get her sister to sms me her employer's telephone numbers.
I called Pn Zila - Perkenalkan diri and explain how I was related to her (by maid la heheh). She was aware of it because her maid told her once. Similarly, I also know that Jernih has a sister working somewhere. I asked Pn Zila,"betulke akak bagi Si Polan cuti untuk bermalam kat rumah saya? and you allow her to go away for the weekend? Pn Zila said, - Not in my dream ( ni I yang cakap :)) - dia cakap lagi, "eh takda la, mana ada - memang la dia ada kata boleh tak pergi lawat adik dia sebelum balik and I said tengokla dulu - minggu minggu depan bebila ke tapi bukan la besok and tak boleh la bermalam bagai'.
Amboi Jernih, Are you making up a story here? - Jernih said, No, tidak tidak, bukan, kakak aku kata dia dapat cuti' - And her sister said- it is Jernih who asked. -Jernih yang ajak . Hmm, just nice -dua kali lima you all ye - Nasib I tak tertipu you :D.
Despite that, Pn Zila said Jernih's sister who has worked for her, for 3 years, never gave her family hard time, so maybe they (and any maids for that matter) are just bound to create problems when they talk or meet one another without supervision - sekadar cakap pun da berdolak dalih.
Nevertheless, Pn Zila came yesterday. We let the two sisters exchanged khabar and gossip. We make new friends with Pn Zila and her hubby. Dina and Acha also make fast friends with their daughters. Glad having you at our house and minta maaf la makan mee goreng kosong and goreng pisang ja :).
And No, I tak agree maid di beri cuti and keluar jalan jalan. Kalau nak cuti sangat - Ok Sunday you cuti tengok tv and tidur ja ye and I buat kerja :)-
Till later :D



13 comments:
i agree w u!maid memang tak bole bagi muka sgt.nanti naik kepala.eh!adakah statement ini terlalu emo?maap ye.
maid ni mmg endless issue dia..but then no choice kan since kita working mom..*sigh* only certain ppl yg betul2 lucky je dpt maid yg betul2 blh trusted.
haaa i pun tk trust if maid cuti n overnite sebab takut nanti overnite n pastu tk balik2 dah our house :D
macam tu la bila berjumpa sesama dorang kan, memacam plan ada hehe..
wah ramainya dah tukar layout.. nice.. :)
Here in kk,most maids get a wknd off every 2 wks. actually,dulu maid i cuti once a month or whenever i kasi la kan. But since my mum in law's maids semua cuti every 2 wks,maid i pun nak jugak macam tu,pulak tu diaorang bersaudara,so berdemand la.kalau x kasi,nanti cabut pulak,yg susah i...hmmmm
yap sis..mmg xleh percaya w/pun 1% pun pd dorg..i prnh ada 4 maid b4 ni semua pnglmn yg sama..kuat menipu..dan suka bergosip sesama maid lain blkg rmh, citer yg buruk2 dan tipu psl kita..ni pn bila dia dh blk br maid sblh tu cerita..
sbb tu kdg2 if i lepak kat playground, dorg borak2 kat kita cerita majikan nya itu lah inilah, mmg mati2 i x percaya..tp dgr jelah..
OMG kak, sib baik u tnya dgn Pn Zila tu....mcm2 hal lah kalau ada maid ni kan...
ooo..awak macam tu ye..
kalau akak pulak, masa akak ada maid (dulu2 punye cite lah yer) , akak memang bagi dia cuti n kuar jalan2..tapi mesti balik,n tak boleh bermalam..
Maid ni mmg tak bole ada geng wpun adik beradik dia sendiri..
They would influence each other..nanti keluarlah idea yg pelek2..
Mmg tak patut idea cuti keluar jalan tu..bahaya!!!
For us here, we have to give our domestic worker 1 day off at least once a month. If not, employers must compensate them with money. but for Filipinos, some get it every Sunday.
Your maid still new, so better to be safe then sorry later, if anything happens...
susah diorg ni..kita baik camana pun ngan diorg mesti sikit ada putar belit. kena selidik betul2 tanya 3-4 kali..n turn back they just create the story...susah susah
syida heheh tak melampau eh :)
SM betul selalu :)
zarin betul tu i takut gak hehe
lady ha kat taman duk ramai2 ngumpat kita :)
lil sharky - bagus nya u but if she tak abuse he right bagusla
ayu hehe u g report balik kat majikan they all apa maid dia kata hehehe baru maid tu tau :)
cikAYu tu la nasib i
azmiezas sama la kita kak
TK betul i sokong u balik :)
SM ooo kalau dah jadi law kena la ikut mesia kalau betul2 enforce kenala gak i ikut :)
cik E tu tah susah betul kan
true so true erma!walau mcmmana baek pon mereka, tp x boleh dipercaya 100%!
Post a Comment